28-07-2014 Ostabat-Asme - St. Jean Pied de Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Fred van Neerven - WaarBenJij.nu 28-07-2014 Ostabat-Asme - St. Jean Pied de Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Fred van Neerven - WaarBenJij.nu

28-07-2014 Ostabat-Asme - St. Jean Pied de Port

Blijf op de hoogte en volg Fred

28 Juli 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

We waren gisteren met 9 pelgrims in de ferme, 7 Fransen, Mark een Zuid-Africaan die in Zürich woont en moi. Voor het avondeten zong de boer eerst vol temperament een paar Baskische liederen, heel apart.
Vanmorgen bij het vertrek ging de Baskische boer met iedereen persoonlijk op de foto en na een ferme handdruk vertrok ik om even voor acht. Na ongeveer 1 km. staat de groep Gosse mij op te wachten, wat een verrassing. Via-via hadden zij binnen het dorp toch nog een slaapplaats weten te regelen. Samen zijn we vervolgens naar St. Jean gelopen met de nodige pauzes om nog maar zo lang mogelijk te genieten. Onderweg hebben we bij een boerderij nog van koffie en lekkere koude joghurtjes genoten en dat voor donativo. Waar kom je dat nog tegen!
Rond half drie lopen we dan door de Porte St. Jean en vragen we een toerist een paar foto's van ons te maken (overigens, toeristen in overvloed, wat een drukte en kitsch, het lijkt wel Valkenburg). Vervolgens zijn we natuurlijk een stempel gaan halen, voor mij en voor Hans en Saskia voorlopig de laatste, Gosse en Gryt lopen morgen door naar Santiago de Compostela.
Ik heb het gehaald en eigenlijk zonder problemen en daar ben ik blij om. Misschien dan wel als een wat luxe pelgrim maar ik heb genoten (misschien daardoor nog wel meer) en dat neemt niemand mij af.
Omdat ik zie dat ik om kwart over vier nog een trein kan halen die mij via Bayonne tot Bordeaux brengt, is het afscheid van de groep Gosse eigenlijk te kort, ik had nog graag een biertje met hen willen drinken.
Vanaf het treinstation moet ik eerst met de bus naar Cambo, een aantal stations verder. Een hevig noodweer heeft enkele maanden geleden veel van de infrastructuur vernield, complete bruggen zijn weggeslagen. Onderweg zie ik vanuit de bus wat de rivier voor schade heeft aangericht. De begroeiing langs de oevers is bijna geheel vernield, onvoorstelbaar met welk geweld dit moet zijn gebeurd.
Om 6 uur ben ik in Bayonne waar ik moet overstappen en ruim een uur moet wachten waarna ik om half 10 in Bordeaux ben waar ik tegenover het treinstation in het eerste (en niet het beste) "hotel" duik om morgen met de TGV verder te reizen naar Rotterdam, al dan niet via Parijs maar dat krijgen jullie nog wel te lezen.

Met de 21 km. van vandaag zijn het in totaal 741 km. vanaf Vezelay en dat van 28 juni t/m 28 juli.

  • 29 Juli 2014 - 09:41

    Paul:

    Misschien was die pijn aan de schenen en die cirkelende gier toch een teken aan de wand dat je nu moest stoppen :) Good job !

    Ben benieuwd naar het boek :) en de fotos !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 28243

Voorgaande reizen:

05 September 2018 - 20 September 2018

3. Camino Primitivo (2018)

27 Juni 2014 - 01 Augustus 2014

2. Via Lemovicensis (2014)

20 November 2009 - 04 Juli 2011

1. Op weg naar Vezelay (2009-2011)

Landen bezocht: