27-07-2014 Sauveterre de Bearn - Ostabat-Asme - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Fred van Neerven - WaarBenJij.nu 27-07-2014 Sauveterre de Bearn - Ostabat-Asme - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Fred van Neerven - WaarBenJij.nu

27-07-2014 Sauveterre de Bearn - Ostabat-Asme

Blijf op de hoogte en volg Fred

27 Juli 2014 | Frankrijk, Ostabat-Asme

Gisteravond rond 6 uur kwamen nog 3 Duitse fietspelgrims aan, Hans, Ludwig und Michael uit het West-Falen land. We nuttigen samen het repas (tomaten salade, piepers met carbonade, gebak na en natuurlijk vin) en drinken nog een wijntje na. We spreken af om vanmorgen ook samen te ontbijten.
Om 8 uur loop ik aan, de eerste paar km. over de nagenoeg vlakke D933 om even mijn scheenbeen te testen en als dat niet slechter aanvoelt dan gisteren, maak ik de doorsteek naar de GR654. Tot St. Palais gaat het door een glooiend landschap maar met steeds zicht op hoge bergtoppen. Op een terras in St. Palais ontmoet ik ook weer de groep Gosse. We drinken nog een koffie samen en doen aan de overkant bij Casino nog wat inkopen. Zij lopen weer wat eerder weg maar ik haal ze weer in bij het Kruis van Gibraltar waar 3 pelgrimswegen (Via Lemovicensis uit Vezelay, Via Podiensis uit Le Puy en Via Tourensis uit Tour) bij elkaar komen en samen verder gaan naar Santiago de Compostela.
Hier hebben we ook zicht op de geweldige klim die ons te wachten staat. Eenmaal op de top bij de kapel houden we onze lunchpauze en verfrissen we ons met het aanwezige stromend water. Maar wat een schitterend panorama, dit is niet te beschrijven, dit moet je zelf kunnen zien. Plotseling zien we hoog boven ons een gier rondcircelen!
Vervolgens gaat het door het Bois de Ostabat weer omlaag en daarna weer omhoog naar Ostabat-Asme. Net voor het dorp voert de route nog over een stenen pad dat bij regen dienst doet als sloot.
Ik slaap vanavond bij Ferme Gaineko Etxea dat ik gisteravond al heb geregeld en waar ik ook weer repas heb.
En zoals het op een (verbouwde) boerderij hoort, klompen en schoenen buut'n uuttrek'n en in een apart hok zetten
Waar de groep Gosse vanavond onderdak vindt, is nog een probleem maar misschien komen we elkaar morgen wel weer ergens tegen, wie weet in St. Jean Pied de Port, mijn eindbestemming!

Vandaag 26 km. en totaal vanaf Vezelay 720 km

• 27 Juli 2014 - 22:49

Ingrid J:

Hoi Fred,

Kan ik al een boek bij jou bestellen over je voetreis ?
    Het is erg leuk om te lezen, ik zie de beelden zo voor me.
    Succes met de laatste loodjes, maar dat komt zeker goed.

Au revoir
    Of wal hoije wah
    Ingrid

• 27 Juli 2014 - 23:22

Christa:

Hoi Fred,

Als trouwe volger en enigs zusje wil ik je heel veel succes wensen voor de laatste etappes. Ik heb genoten van je reisverslagen en ben trots op je dat je deze uitdaging zo goed hebt volbracht. Maar het belangrijkste is dat je er vooral van hebt genoten!
    Toi, toi, roi voor de laatste loodjes die steeds meer berg op en af gaan en ik hoop dat je scheenbeen het nog even volhoudt.
    Groetjes, Christa en de bubs

• 28 Juli 2014 - 20:59

Ton Hendriks:

Fred,

Moet nou echt genieten zijn met zicht op de blanke bergtoppen.

Ton