GR 654 - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van Fred van Neerven - WaarBenJij.nu GR 654 - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van Fred van Neerven - WaarBenJij.nu

GR 654

Blijf op de hoogte en volg Fred

04 Juli 2011 | Frankrijk, Tonnerre

Op de fiets van Tonnerre naar Vezelay, afstand 57 km., totaal 581 km.

Na een flink ontbijt krijg ik het vanmorgen meteen voor de kiezen. De eerste twee kilometers gaan met een stijgingspercentage van zo'n 8% weer het dal uit maar als ik boven ben is het weer glooiend als vanouds. Na zo'n 20 kilometer steek ik bij Nitry de A6 over en via Voutenay-sur-Cure en Sermizelles (treinstation) kom ik in Asquins. Hier zie ik al duidelijk de Basilique Sainte-Marie-Madeleine boven Vezelay uittornen maar eerst zijn nog de laatste twee kilometers bergop te overbruggen en dat is even afzien. Boven aangekomen zoek ik eerst mijn overnachtingsadres La Palombiere op en verfris me alvorens ik verder bergop naar de basiliek loop. Hier krijg ik de stempel in mijn credential en ik maak een wandeling door deze oude kerk en de tuin rondom met zijn mooie vergezichten. Hierna slenter ik terug door het toch wel wat toeristisch aandoend dorpje en aan het plein versterk ik de inwendige mens. Vroeg in de avond loop ik weer naar boven om de mis bij te wonen en het serene gezang van de zusters te bewonderen. Mijn eerst "tussendoel" is gehaald! Vezelay, van waaruit in 1146 Bernard van Clervaux de eerste kruistocht begon. Ook Richard Leeuwenhart begon hier aan zijn kruistocht.

Nu ik toch met de fiets ben, besluit ik de volgende ochtend al om zes uur en zonder ontbijt te vertrekken om via een andere route terug te gaan. Ik verlaat Vezelay aan de andere zijde dan waar ik ben gekomen en fiets via de D36 en D100 naar Chatel-Censoir waar ik een stokbrood en wat drinken koop. Vanaf hier fiets ik volledig vlak langs het Canal du Nivernais en de Yonne tot in hartje Auxerre. Hier bezoek ik de Cathedrale Saint Etienne voor een stempel en om wat te eten om vervolgens via Ligny-le-Chatel, Ervy-le-Chatel, St. Phal (Streek van de Chablis) en het laatste stuk over de N77 rechtstreeks naar Troyes te fietsen. Ik heb ondertussen bijna 140 km. op de teller staan en het is vrij warm. Bij het eerste het beste hotel (Les Epingliers) dat ik aan de zuidkant van Troyes tegenkom hebben ze gelukkig nog een kamer vrij en ernaast ligt een restaurant dus de keuze is gauw gemaakt.

Goed uitgerust vertrek ik voor de laatste dag van de terugreis. Eerst breng ik nog een bezoek aan de Cathedrale Saint-Pierre-et-Saint-Paul en ook hier is iemand aanwezig die mijn credential van een stempel kan voorzien. Daarna de weg de stad uit zoeken en via Luyeres, Ramerupt, Dampierre en Humbauville (langs een groot militair oefenterrein op de grens van Aube en Marne) terug naar Vitry-le-Francois. Het rondje is rond!

Wanneer ik de Via Lemovicensis kan gaan lopen zal afhangen van het feit wanneer ik minimaal 1 maand vrij kan nemen. 2012 zal het zeker niet worden maar De Weg blijft wel liggen en op mij wachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 28199

Voorgaande reizen:

05 September 2018 - 20 September 2018

3. Camino Primitivo (2018)

27 Juni 2014 - 01 Augustus 2014

2. Via Lemovicensis (2014)

20 November 2009 - 04 Juli 2011

1. Op weg naar Vezelay (2009-2011)

Landen bezocht: